Estet Media?

Lina kommenterade och undrade vad vi exsakt gör på våra lektioner. Så jag tänkte, varför inte göra ett ända inlägg om det! Det är säkert fler som undrar.. Här har ni :D Hoppas det hjälper er att förstå lite mer av vad vi gör på Estet Media! :D Puss! 
 
Vad gör vi egentligen på våra estetiska lektioner? Vad har vi för lektioner? 
 
Vilka lektioner vi har... 
 
  1. GrafiskKomunikation
  2. Foto
  3. DigitaltSkapande
  4. Film och Tv- Produktion 
  5. Matte, Svenska, Engelska, Samhällskunskap, Språk.
Grafisk Komunikation 
 
På GK så lär vi oss Illustrator, det ingår väll typ i PhotoShop. 
Vi får lära oss grunderna just nu. 
Man typ ritar i Illustrator, gör olika former och figurer osv, som man sen kan utväckla till stora häftiga "konstvärk"
Dettar är vad jag har gjort:  
Detta är fyra olika lektions uppgifter vi har gjort, det ser enklare ut än vad det är, men det är skit kul! 
Det är inte bara att göra en bil, man måste använda olika former, klippa ut klistra ihop osv, rätt så kompliserat faktiskt :P T.ex texten "Café, bäst i stan", har jag gjort sådär knasig. Jag skirver en vanlig text och sen fråm man fixa lite krumelurer osv. Trädet var från början en rektangel och små cirklar som jag har ritat ut. 
 
Foto.
 
På foto lektionerna har vi fått lära oss många olika funktioner och inställingar på kameran. Och det är inte ens hälften! Vi har fått lära oss rätt mycket redan. Och det har verkligen varit jätte kul! Det vi har hållt på med och lärt oss är: Fryst bild, Panorering och Rörelseoskärpa. 
Här är hur det hur det såg ut en lektion med min kompis Sara:
Bussen är Rörelseoskärpa: Ni ser att bussen är suddig men runtomkring är det fokus.
Bilden där jag hoppar: Allt är fryst, allt är i skärpa/fokus. 
Bilarna är panorering: Det som rör sig har fukus/skärpa, bakgrunder är suddig/oskarp. 
Det är den ända vi har arbetat men än sålänge. 
 
DigitaltSkapande 

Vi är Morfat ansikten! Det är skit kul, har tyvärr inga bilder på det än :/ Men man tar två bilder på två olika personer. Man ska va helt neutral i ansiktet. Sen har vi ett program som man smälter ihop dem två personers ansikten i, och då får man en "person" som är 50% av en person och 50% av den andra, det ser skit kul ut! Och vi ska smälta ihop hela våran klass ansikten till ett ända ansikte, det kommer bli fett kul! Då fårn ni en bild på det! 
Sen har vi också lärt oss göra Triptyks. Den är EN bild som vanligast är delad i tre delar. En bild jag har gjort, har också tagit fotot själv.. 
MItt katt Cosmo. 
Detta har vi gjort i PhotoShop. Kan tyvärr inte förklara hur... jag är sämmst på sånnt! 
 
Film och Tv- Prudukiton 

På film och tv-produktion får vi lära oss filma men vi lär oss också mycket om hur flm görs olika film vinklra osv. Vi ska lära oss att förutse film och massa annat! Vi har filmat i de olika vinklra vi har lärt oss... 
Grodperspektiv: Filmat underifrån och upp på personen.
Fågelperspektiv: Filmat ner på personen.
Helbild: Hela personen.
Halvbild: Från Naveln och hupp till huvet.
Närbild: Huvet oftast.
Extrem närbild: Väligt nära på något.
Sen var det nått mer jag inte minns, men det är viktigt att inte kapa i leder. t.ex knäna vristerna osv, då ser det väligt konstigt ut! (detta gäller även när man fotograferar) 
Har tyvärr ingen film än men det kommer nog upp nått snart! 
 
Matte, Svenska, Engelska, Samhällskunskap, Språk. 
 
Det har ju alla! Fast jag har valt bort mitt språk för att kunna lägga till andra kurser itvåan i stället och inte få så tjockt schema. 
 
Jag kan ju också ta och säga att TäbyEnskildaGymnasium är en väldigt bra skola, och om någon funderar på att gå en linje med foto och filminriktning så rekomenderar jag värkligen TEG! Lärarna är jätte bra och skolan är jätte bra. Skit god mat! :D 
 
Hoppas ni förstod :) 
Puss
 

Kommentarer
» Alva

Haha, måste man ha mycket förkunskap för att klara linjen? Har nämligen valt Estet Media som första val. Asså jag gillar att fota och har alltid gjort, men jag har aldrig riktigt hållt på med redigering i Photoshop och sånt. Var tvungen att fråga lite snabbt :')

2013-02-01 // 19:54:38
URL: http://nattstad.se/aalvabehm

Kommentera HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din fina blogg:

Kommentaren
Trackback